Όσοι τρέχουν συχνά και πολύ είναι οι ηττημένοι στον αγώνα για μακροζωία

Όσοι τρέχουν συχνά και πολύ είναι οι ηττημένοι στον αγώνα για μακροζωία

20/03/2015                                               09:35

 

Φωτιές έχει ανάψει στο διαδίκτυο μία νέα μελέτη που έδειξε πως όσοι τρέχουν συχνά και πολύ είναι οι ηττημένοι στον αγώνα για μακροζωία, ενώ αντιθέτως όσοι κάνουν τζόγγινγκ με ρέγουλα σφραγίζουν το διαβατήριο προς τα τελευταία -ήντα κι ακόμα παραπέρα.

Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε στη Δανία, είναι η νεότερη από μία σειρά επιστημονικών εργασιών οι οποίες προσπαθούν να δώσουν απάντηση στο ερώτημα «πότε είναι η άσκηση υπερβολική;». Αν και η συστηματική γυμναστική ωφελεί σοβαρά την υγεία και προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει πως οι ασκούμενοι ενήλικες διατρέχουν κατά 30% χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου σε σύγκριση με τους καθιστικούς συνομηλίκους τους, παραμένει άγνωστη η δόση της άσκησης που απαιτείται για να επιτευχθεί αυτό. Το σίγουρο, όμως, είναι πως όταν κάποιος το παρακάνει, υπάρχουν συνέπειες, γράφουν οι Δανοί ερευνητές στο τρέχον τεύχος της «Επιθεώρησης του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας» (JACC). 

Και φέρνουν ως παράδειγμα την πιο διάσημη περίπτωση «θανατηφόρου υπερδοσολογίας» της άσκησης: τον Φειδιππίδη, ο οποίος έπεσε νεκρός αμέσως έπειτα από τον δρόμο των 42,195 χιλιομέτρων που διήνυσε τρέχοντας ασταμάτητα για να φέρει το μήνυμα της νίκης των Αθηναίων επί των Περσών στη Μάχη του Μαραθώνα. Με αφορμή τον Φειδιππίδη και μερικούς άλλους μαραθωνοδρόμους οι οποίοι έχουν χάσει τη ζωή τους από καρδιολογικά αίτια (υπολογίζεται ότι σχεδόν ένας στους 5.000 μαραθωνοδρόμους χάνεται εξαιτίας σοβαρού καρδιαγγειακού επεισοδίου), οι δανοί ερευνητές εξέτασαν πως επηρεάζει την μακροζωία το ελαφρύ, μέτριο ή μανιώδες τζόγγινγκ.

Για να διερευνήσουν οι ίδιοι το θέμα, παρακολούθησαν επί 12 χρόνια την πορεία της υγείας 1.098 υγιών εθελοντών ηλικίας 20 έως 86 ετών οι οποίοι έκαναν τζόγγινγκ και 3.950 συνομηλίκων τους που δεν γυμνάζονταν. Έως το τέλος της περιόδου παρακολούθησης, 28 από τους δρομείς και 128 από τους μη-δρομείς είχαν χάσει τη ζωή τους. Αν και οι λάτρεις του τζόγγινγκ ως ομάδα φάνηκε να ζουν περισσότερο απ’ ό,τι οι ενήλικες που δεν γυμνάζονταν, μια προσεκτικότερη ματιά στα στοιχεία αποκάλυψε ότι οι θνησιμότητες ήταν μειωμένες μόνον σε όσους έτρεχαν ελαφρά ή μέτρια. Σε όσους έτρεχαν μανιωδώς, η θνησιμότητα δεν είχε στατιστικώς σημαντική διαφορά από εκείνη των καθιστικών εθελοντών. Ποιοι δρομείς θεωρήθηκε ότι έτρεχαν μανιωδώς; Όσοι έτρεχαν πολύ, συχνά και με μεγάλες ταχύτητες ή αλλιώς με ταχύτητα μεγαλύτερη από 11,2 χιλιόμετρα την ώρα, επί περισσότερες από 4 ώρες την εβδομάδα και επί περισσότερες από τρεις ημέρες την εβδομάδα.

Η μελέτη αυτή επ’ ουδενί λόγω αποτελεί την τελευταία λέξη της επιστήμης στο όλο θέμα. Οι ίδιοι οι ερευνητές γράφουν στο άρθρο τους πως πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω. Εντούτοις παρέχει μερικές χρήσιμες ενδείξεις.

«Αν ο στόχος ενός αθλουμένου είναι να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου και να ζήσει περισσότερο, το τρέξιμο λίγες φορές την εβδομάδα με μία μέτρια ταχύτητα είναι η καλύτερη στρατηγική. Οτιδήποτε περισσότερο από αυτό όχι μόνον δεν του χρειάζεται, αλλά ενδέχεται να είναι και επιζήμιο», δήλωσε ο δρ Σνορ.

 

Πηγή: Τα ΝΕΑonline

Έρρωσο
Σχετικά με τον Συγγραφέα
- Το “’Έρρωσο… να είσαι γερός” είναι µια… αστραπή υγείας, περνάει µηνύµατα & πληροφορίες υποσυνείδητα αφού είναι γρήγορο και κατατοπιστικό. Ο τηλεθεατής δεν… προλαβαίνει ούτε να φοβηθεί, ούτε να κουραστεί… απλά και µόνο να ενηµερωθεί.

Έρρωσο

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *